PAPĪRU DAUDZVEIDĪBA
Kad uzsākam jaunu projektu, svarīga ir vīzija. Mums jāspēj saprast to, kas paveicams un izsapņot to, ko vēlamies redzēt un saņemt gala rezultātā. Jo vairāk pārzinām materiālus un to tehniskās iespējas, jo vairāk varam radoši izpausties! Tā kā Ulme Advert komanda izstrādā grafisko dizainu dažādām reklāmas iecerēm, vēlamies plašāk apskatīt papīru daudzveidību, kas lielā mērā nosaka drukāta dizaina darba rezultāta kvalitāti.
Uzsākot darbu mums jāapzinās, ko vēlamies ieraudzīt un sajust, kādam mērķim materiālus drukās un kur tie tiks izmantoti vai apskatīti. Izvēloties papīru, mums jāņem vērā dažādi papīru veidi, to svars un blīvums, kā arī drukas un pēcapstrādes iespējas. Piemēram, drukājot fotogrāfijas jāņem vērā, ka dažādu veidu papīri drukas procesā dažādi uzsūks krāsu, tāpēc attēlu toņi rezultātā atšķirsies. Īpaši svarīgi atlasīt atbilstošu papīru tādiem darbiem, kā vizītkaršu dizains, jo to kvalitāte būs arī vizītkartes sniedzēja un uzņēmuma “vizītkarte” kopumā. Nepieciešams arī laikus noskaidrot izvēlētā papīra lokšņu izmēru ierobežojumus, kā arī lielākai tirāžai arī pieejamos apjomus. Bieži vien pēc drukas papīrs tiek arī locīts un arī šādos gadījumos dažādi papīri “uzvedīsies” atšķirīgi.
PAPĪRU VEIDI
Divi lieli iedalījumi, kas noteikti jau ir zināmi katram, kas saskāries ar drukas procesiem, ir krītots un nekrītots papīrs. Krītotie papīri ir ar nelielu krīta slāni, tie ir gludi un nedaudz spīdīgi. Savukārt, nekrītotie papīri ir ar raupjāku virsmu un vairāk matēti, ne spīdīgi. Šīs atšķirības lielākoties var labi pamanīt gaismā aplūkojot paraugus.
Ja runājam par dizaina papīriem to daudzveidība ir neizmērojami liela. No caurspīdīgiem līdz metāliski spīdīgiem, no dažādu toņu baltajiem līdz piesātinātiem un intensīviem toņiem. Arī papīru faktūra ir dažāda, no gludiem un spīdīgiem, līdz raupjiem un rievotiem (piemēram, otrās pārstrādes papīri). Viss atkarīgs no idejām un dizaina iecerēm, mums ir iespējas spēlēties ar gaismas caurlaidību, toņiem un spilgtiem akcentiem, lai panāktu elegantu, vai tieši otrādi, dauzonīgu un kliedzošu risinājumu. Varētu teikt, ka katrs papīrs ir ar savu funkciju, atliek tikai precīzi definēt savu vēlmi un piemeklēt atbilstošāko. Mūsdienīgas reklāmas risinājumos apdrukā arī citus materiālus, piemēram, audumus, plēves, līmplēves, dažādus plastikātus, koku, stiklu un jau gatavus izstrādājumus un produktus.
PAPĪRA BIEZUMS
Kad vēlamais papīrs atrasts, jāizvēlas arī tā biezums. To parasti raksturo svars uz kvadrātmetru (tiek mērīta papīra gramāža uz vienu kvadrātmetru). Arī šajā gadījumā viss atkarīgs no iecerēm un kā tiks pielietoti materiāli gala rezultātā. Piemēram, papīrs, kura svars ir 45-60 g/m2, ir ļoti plāns, viegli lokāms un ar lielāku caurspīdīgumu, to var izmantot, piemēram, zāļu recepšu drukai. Kā pretēju piemēru varam minēt kādu 300 g/m2 dizaina papīru, kurš ir biezs, pēc taustes līdzinās kartonam un varētu tikt izmantots vizītkaršu drukai. Tomēr jāņem vērā, ka vajadzīgais biezums būs atšķirīgs katram papīra veidam, tādēļ tik svarīgi ir paraugu paņemt rokās un realitāte izdarīt izvēli. Izvēloties papīru, labu grafisko dizainu vai, piemēram, fotogrāfiju iespējams padarīt izcilu vai tieši otrādi, ne visai labu. Ar veiksmīgu papīra izvēli, piemērotu druku un pēcapstrādi varam izcelt un papildināt mūsu dizainu, kā arī radīt vēlamo sajūtu tiem, kas darbu saņems savās rokās.